NYHETSARKIVET
10 okt 2013 11:52
Pensionsnyheterna: Tuff balansgång för Svenskt Näringsliv
Det är intressant att notera att Svenskt Näringsliv å ena sidan framhåller sina förträffliga och kostnadsbesparande upphandlingar som exempel på hur man lyckas förbättra priserna på pensionstjänsterna, samtidigt som man inte tycker att de ska användas för mycket. Det gör att man i praktiken har en sorts administrativ tull, eller handelshinder, i form av tungrodda manuella system på Collectum, som ska se till att tiotaggarmarknaden inte fullt ut monopoliseras av parterna.

I klartext betyder det att de prispressade alternativen på ITPK via Collectum ska kunna användas för företag som till exempel Boliden, som lägger alla nya tiotaggarpremier i Collectum, men att det ska vara förenat med en del problem innan man går i land med det.

Enligt Christer Ågren är upphandling det bästa sättet att hålla kontroll över leverantörernas priser och organisationen ägnar sig själv åt upphandlingar till exempel när det gäller IT-tjänster.

Även om lejonparten av Svenskt Näringslivs drygt 59 000 medlemsföretag kan dra nytta av att upphandlingarna pressat priserna, så finns det några medlemsföretag som är mindre förtjusta i resultatet av operationen. Det handlar förstås om försäkringsbolagen som via FAO också är medlemmar i Svenskt Näringsliv och representerade i styrelsen. Det känns som att man gjort en deal med dem och förklarat att de måste acceptera att man handlar upp försäkringstjänsterna men att man inte aktivt kommer att göra det lätt att lägga under sig det som är den ”fria” marknaden, tiotaggeriet.

På annat sätt kan man inte tolka Svenskt Näringslivs dubbla inställning som enkelt kan sammanfattas så här: låga avgifter är bra för dem som inte redan betalar höga avgifter för att de en gång tyckte att det var en bra idé. Sen bör det påpekas, vilket Söderberg & Partners gärna gör, att det finns alternativ utanför upphandlingen som kan vara bättre än de som Collectum handlat upp, både i pris och kvalitet men det är inte poängen. Poängen är istället att Svenskt Näringsliv inte fullt ut vågar stå för att man tycker att det utbud man handlat upp är bäst när det gäller pris och kvalitet.

Även om många experter pekar på att den fria marknaden i form av tiotaggeriet är döende eftersom ITP 1 på sikt kommer att ta över hela marknaden, är det värt att påminna att premierna till tiotaggarlösningarna sällan varit större än de är nu.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907