Livbolagen har svårt att hävda sig i en lågräntemiljö och sättet de marknadsför sig på riskerar att slå undan benen på dem själva. Det menar Söderberg & Partners som presenterade sin rapport Marknadssyn september 2013 i dag.
Enligt rapporten så ser den ekonomiska utvecklingen rätt positiv ut det närmaste året. Det gör i och för sig att livbolagen, eller i alla fall de med solvensutrymme nog, får större möjlighet att öka avkastningen. Men själva marknadsläget för bolagen ser mörkt ut, det menar Kajsa Brundin, analytiker på Söderberg & Partners.
För den stora utmaningen är inte kapitalförvaltningen i sig. I stället menar hon att livförsäkringsbolagen verkar befinna sig i en identitetskris som kan bli förödande.
-Vi ser en trend på marknaden mot lägre garantier. Livbolagen går allt mer mot att bli kapitalförvaltare och det finns många aktörer på den marknaden. Vi ser ju andra värden i bolagen, men det är så de marknadsför sig. Vi tror att det kommer att bli väldigt tufft för livbolagen att klara sig, säger Kajsa Brundin.
Enligt henne gör livbolagen rätt som sänker garantierna. Sett på 20 år har räntan gått ner mycket kraftigt. Livbolagsgarantierna har också minskat men inte lika mycket. Från att livbolagen ställde ut garantier omkring 5 procent i början av 90-talet, när räntan var drygt 10 procent, ställer man i dag ut garantier på cirka 2 procent. Men nu är de långa räntorna bara marginellt högre än så.
Det är alltså inte möjligt att ställa ut höga garantier och många bolag har eller håller på att avveckla sina garanterade produkter. Men därmed faller också mycket av försäkringsbolagens historiska identitet.
- Det finns ett värde i de produkter som livbolagen är unika med att erbjuda. Men det är mycket komplexa produkter och det är svårt att förklara dem för kunderna.
- Vi har inte skrivit under livbolagens dödsdom än. Men vi tror att de måste tänka till lite om de ska lyckas i en lågräntemiljö, säger Kajsa Brundin.