I helgen presenterade konsumentminister Birgitta Ohlsson, FP, ett förslag om att införa en central konsumentvägledning för alla typer av köp. Hon menar att det idag finns ett antal bra konsumentbyråer, bland andra Konsumenternas Försäkringsbyrå, men att dessa i stor utsträckning är okända för konsumenterna. Samtidigt finns det flera områden som helt saknar sådan konsumentrådgivning.
Regeringen vill därför satsa 60 miljoner kr på projektet de närmaste fyra åren på att skapa en samordnad konsumentupplysningstjänst.
Upplysningen kommer att bestå av ett telefonnummer och en webbaserad informationstjänst. Detta kan liknas vid sjukvårdsupplysningen. Tanken är att konsumenter på ett enkelt sätt ska kunna få hjälp med frågor före och efter köp. Det gäller vilka rättigheter och skyldigheter de har men även annat som underlättar välgrundade val, skriver Birgitta Ohlsson på DN Debatt där hon presenterar förslaget.
Svensk Försäkring, som är huvudman för Konsumenternas Försäkringsbyrå, är positiv till förslaget och menar att satsningen väntas leda till att fler tar kontakt med byrån.
Konsumentverket ska få i uppdrag att samordna och hantera den nya konsumentupplysningen.