NYHETSARKIVET
16 aug 2013 11:47
KO: Stora brister i förmedlarnas information
Det finns omfattande brister i den information som försäkringsförmedlarna lämnar till konsumenter. Den slutsatsen drar Konsumentverket, KO, i sitt avslutnings-PM för den undersökning av försäkringsförmedlarnas informationsgivning till konsumenterna man gjort under våren.

Den information som lämnas lever ofta inte upp till de krav som finns i lagstiftningen. Bland annat är det ibland oklart om förmedlaren är oberoende eller inte och det är därför svårt för konsumenten att värdera försäkringsförmedlarens råd.

”Konsumentverket noterar att vissa förmedlares redovisning på denna punkt riskerar att vilseleda konsumenten, som i det fall att förmedlingen uppges ske genom en opartisk analys samtidigt som det endast är ett begränsat antal produkter som utgör underlag för analysen”, skriver KO.

Det finns också otydligheter vad det gäller prissättningen. KO anmärker på att det ofta anges att förmedlingen är kostnadsfri eller inte kostar något extra.

”Mer korrekt är enligt Konsumentverkets bedömning att informera om att priset för förmedlingen ingår i den premie som konsumenten har att betala för försäkringsprodukten”, skriver KO.

Förmedlarnas ersättningsmodeller är också svåra för kunden att förstå och informationen kring detta är inte den bästa.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907