Skandia har vunnit en upphandling gällande administration och förvaltning av samtliga kommunanställdas tjänstepensioner i Kalmar län. Affären omfattar 11 kommuner och 27 kommunala bolag. Avtalet med Skandia startar den 1 oktober och löper på tre år med möjlighet till förlängning med två år till. Det meddelar Skandia i dag.
Vi har genomfört en totalupphandling av pensionsadministrations- och försäkringstjänster för samtliga kommuner i Kalmar län. Skandia var den anbudsgivare som hade det totalt sett bästa anbudet med bland annat den modernaste webbapplikationen för oss som arbetsgivare. Det är viktigt att vi kan ge vår personal en bra service och support i pensionsfrågor och samtidigt kunna arbeta effektivt, säger Per-Gunnar Fransson, upphandlingschef, Kalmar kommun, i en kommentar.
Affären innebär att Skandia kommer att ta över pensionshanteringen och valcentralen för nästan 30 000 kommunanställda. Skandia kommer dessutom att varje månad verkställa 10 000 pensionsutbetalningar till kommunernas före detta anställda. Affären omfattar även individuella pensionslösningar som exempelvis löneväxling.
Vi är oerhört glada att få ännu fler kommuners förtroende att administrera och förvalta de anställdas pensioner. Extra kul är det förstås att kommunerna uppskattar vår webbapplikation. Vi vet från både vårt kommunala pensionsråd och vår kundpanel att moderna verktyg till kommunernas handläggare är väldigt viktiga. Sådana här framgångar sporrar oss att fortsätta utveckla oss tillsammans med kommunerna, säger Greger Gustafson, försäljningschef offentlig affär Skandia, i en kommentar.
I och med den här upphandlingen kommer Skandia att sköta pensionsadministrations- och försäkringslösningar för drygt 50 kommuner. Totalt kommer företaget att administrera pensioner för cirka 120 000 kommunanställda och verkställa cirka 40 000 pensionsutbetalningar varje månad.