NYHETSARKIVET
12 aug 2013 12:02
KO förbjuder PPM-förvaltare att ljuga om avtal
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder Positiv Pension i Sverige AB att påstå att konsumenten ingått avtal om, eller att kräva betalning för, tjänst som inte konsumenten beställt. Det skriver Konsumentombudsmannen i ett beslut som publicerades under sommaren.

KO verkar inte särskilt förtjusta över Positiv Pensions marknadsföring. KO ålägger Positiv Pension i Sverige AB att vid marknadsföring till konsument av premiepensionstjänst tydligt informera konsumenten i lämplig form och i rimlig tid innan avtal förlängs med längre bindningstid att förlängning av avtalet kommer ske om inte uppsägning av avtalet sker i rätt tid. Man ålägger också bolaget att lämna klar och begriplig information om konsumentens ångerrätt vid distansavtal.

KO förbjuder också bolaget att kontakta konsumenter per telefon när denne antecknat sitt telefonnummer i spärregistret NIX, om inte konsumenten lämnat ett uttryckligt medgivande till telefonkontakt eller om det finns ett etablerat kundförhållande mellan Positiv Pension i Sverige AB och konsumenten.

Föreläggandet är förenat med ett vite på 750 000 kr.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907