Skagen Fonder har nu börjat sälja fonder netto i Holland och Storbritannien. Inte för att de vill, utan för att lagen där kräver att man
inte geggar ihop den årliga fondavgiften med kostnader för försäljning och rådgivning. Det gör att säljarna måste ta betalt av kunderna.
Då blir det tydligt vad försäljningen kostar. Så är det inte i Sverige. Häromdagen hörde jag till exempel att de så kallade förvaltningstjänsterna i fond-i-fond, som är marknadens storsäljare, betalar provisioner till fondförsäkringsbolagen. Ja, du läste rätt. Häng
med nu och follow the money
Förvaltningstjänsterna hjälper människor, som valt valfrihet i fondförsäkring, att slippa den. Tjänsten går ut på att förvaltaren löpande väljer ut fonder till fond-i-fonden så att den alltid håller sig till kapitalvikterna i receptet för fonden.
För besväret plussar man på en procentenhet på den årliga kapitalavgiften. Det gör att totalkostnaden för ganska traditionella fondmixar kan gå upp mot tre procent om året. De stora förmedlarna har egna fondbolag för fondi- fonderna. I dagsläget har de samlat på sig ett
tvåsiffrigt antal miljarder i fondvärde, som varje år tickar ut stålar till ägarna trodde jag. Det visar sig dock att det är geggigare än så. Förmedlarnas fond-i-fond, registrerad av förmedlarens eget värdepappersbolag, blir nämligen en gökunge på fondförsäkringsbolagens fondtorg. Försäkringsbolaget får inte alla kickbacks från underliggande fonder, eftersom det inte bara är egna fonder i fond-i-fonden. Istället har man en lösning där förmedlarnas värdepappersbolag betalar hyra på fondtorget. Fond-i-fonden lämnar nämligen en provision eller kickback tillbaka till försäkringsbolaget.
Förmedlarnas värdepappersbolag och försäkringsbolaget kan alltså dela på den procent, som kunden får betala för förvaltningstjänsten.
Förvaltningstjänsterna har med rätta kritiserats för att totalavgiften är hög och att det kan vara svårt (omöjligt?) för dem att slå index efter kostnader eftersom totalavgiften är så hög. Trots det köper tusentals kunder förvaltningstjänster efter att ha träffat rådgivare/ säljare. På vissa företag har uppemot hälften av de anställda valt tjänsten.
Att det gynnar konsumenten på något sätt vägrar jag tro på. Jag tror snarare att den gynnar säljare och rådgivare på kundernas bekostnad. Det är inget nytt, men medge att tekniken är raffinerad. Tänk om man kunde ägna lika stor möda på att ge kunderna bra pension till rimliga priser
Mikael Nyman
Ur Pensionsnyheterna Analys nr 6, 2013