Förslaget om att telefonavtal om premiepensionsrådgivning måste bekräftas skriftligt kan hjälpa konsumenterna men är knappast någon lösning på problemet. Det skriver Svenska Försäkringsförmedlares förening, Sfm, i sitt remissvar på förslaget att införa krav på skriftlig bekräftelse av telefonavtal om premiepensionstjänster.
Sfm tror inte att de föreslagna reglerna kommer att göra att man kommer till rätta med de problem som finns på marknaden för premiepensionsrådgivning. Däremot kan reglerna göra marknaden något mindre attraktiv för oseriösa aktörer.
Förslaget till skriftliga avtal kommer inte att hindra oseriös och aggressiv telefonförsäljning. Men förslaget kommer att förhindra att konsumenter blir bundna av avtal de inte vill ingå, eller inte förstått att de ingått. Det är viktigt att vara tydlig med vilka effekter förslaget kan väntas att få och enligt Sfm:s bedömning kan förslaget väntas råda bot endast på delar av problemet, skriver man i remissvaret.
Man påpekar också att det redan finns regler som styr det här området. Bland annat har kunderna ångerrätt på avtal som ingåtts via telefon. Sfm menar att det inte är reglerna som är problemet utan bristande regelefterlevnad. Man vill som ett komplement till de nu föreslagna reglerna se ett tydligare ansvar för konsumentskyddet inom det här området som i dag är delat mellan Pensionsmyndigheten, Konsumentverket och Finansinspektionen.