Det finns uppenbarligen många åsikter om traditionell försäkring., som i stort sett dödförklarades men i dag får allt mer nya premier. Produktens framtid diskuterades i dag på seminariet Tillhör pensionsförsäkring med garanti och utjämning dåtiden eller framtiden? som arrangerades av Skandia vid Almedalen.
- Det är väldigt få som kan leverera den här produkten och då har det plötsligt blivit många som säger att det är en usel produkt. Det kan bero på två saker, antingen talar man i egen sak och det har jag all respekt för, eller så förstår man inte vad tradliv är, säger Bengt-Åke Fagerman, koncernchef för Skandia.
Sarah McPhee, vd för SPP, håller inte med om den traditionella förvaltningens förträfflighet utan menar att den i regel håller för låg risknivå för många.
- I regel är folk för riskaverta. Det här är ett långsiktigt sparande och då behöver man inte oroa sig för volatiliteten utan se till reala avkastningen, säger hon.
Mats Langensjö, vd för Brummer Life, menar att det är en attraktiv produkt, men att den indirekt är dyr för kunden.
- Jag tror att det är en väldigt lockande produkt. Man ger pengar till någon som tar hand om det åt dig. Men det är också en oerhört komplex produkt som är i stort sett helt intransparant. Det är så många faktorer som spelar in att det är svårt att veta vad som driver dess utveckling, säger Mats Langensjö som menar att garantin i tradliv kostar mellan 1 och 3 procent per år i utebliven avkastning.
Han tycker att garantin är i stort sett onödig.
- Jag är förvånad över att till exempel Skandia inte trycker mer på sin kapitalförvaltning utan i stället fortsätter att framhålla en redan översåld prdukt som har väldigt lite betydelse för de allra flesta kunder, nämligen garantin, säger han.
Också Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners, skulle vilja se en ändring av garantierna.
- Jag tycker att det borde lanseras en traditionell försäkring med real garanti, inflationsskydd. Då vet kunden att de får tillbaka pengarna i det penningvärde som det hade när de sattes in. Det tror jag är en oerhört efterfrågad produkt, säger Gustaf Rentzhog.