Svensk Försäkring skriver i ett remissvar att man är positiv till att det ska krävas skriftlig bekräftelse av telefonförsäljning gällande premiepension, men avstyrker motsvarande krav för andra finansiella tjänster.
De avtal som man vill ska kräva skriftlig bekräftelse ska avse förvaltningstjänster eller återkommande rådgivning. Justitiedepartementets alternativa förslag, att motsvarande formkrav ska gälla även för avtal om återkommande rådgivning rörande finansiella frågor avstyrks däremot. Svensk Försäkring menar att ett sådant formkrav skulle innebära ett långtgående och tveksamt ingrepp i den grundläggande avtalsfriheten och utredaren har dessutom inte anfört några tillräckligt starka skäl för att införa ett sådant formkrav.
Vad gäller försäkring så noterar Svensk Försäkring särskilt att remissen innebär att försäkringsavtal undantas från kravet på skriftlig bekräftelse och anslutande krav. Svensk Försäkring delar denna bedömning och understryker de skäl för ställningstagandet som redovisas i promemorian. De är att många försäkringsavtal har mycket begränsad giltighetstid och i andra fall gäller ångerrätt och för personförsäkring en rätt att säga upp avtalet. Därutöver gäller särskilda lagstadgade informationskrav för försäkringsavtal.