Finansdepartementet och justitiedepartementet publicerar i dag en gemensam rapport där man föreslår ett förbud mot att ingå avtal om PPM-rådgivning via telefon. På längre sikt kan man också tänka sig förbudet ska omfatta även andra finansiella tjänster som säljs via telefon.
I utredningen, Skriftlig bekräftelse av vissa telefonavtal Ds 2013:25, förslås att telefonavtal om vissa tjänster inom premeipensionsområdet ska bli bindande först när konsumenten skriftligt bekräftar avtalet.
- Vi har ju pratat om det här en längre tid och nu är vi äntligen färdiga med en rapport. Det är ofta så att äldre personer, och även andra, mumlar något i telefon som kan tolkas som ett ja och då anser försäljaren att man har ett avtal. Vad folk inte förstår är att om man ingått ett avtal så är det ofta svårt att avsluta det, säger finansmarknadsminister Peter Norman (M), till Pensionsnyheterna.
Det här är ett problem inom flera branscher. Men just inom PPM-rådgivning har det varit ett stort och återkommande problem länge.
- Vi tycker PPM-rådgivning är en lämplig sak att börja med. Dålig rådgivning kan få långtgående konsekvenser för kundernas ekonomi. Och det påverkar också statsfinanserna eftersom vi har ett försörjningsansvar. Men vi är också öppna för att utvidga det här till resten av finansmarknaden, säger Peter Norman.
För några år sedan förbjöds massfondbyten som ett sätt att stoppa PPM-rådgivarnas verksamhet och nu kommer ett förslag om att försvåra kunderna från att ingå avtal med bolagen. För den konspiratoriskt lagda är det möjligt att dra slutsatsen att regeringen gärna skulle vilja få bort hela branschen. Men Peter Norman ser det inte så.
- Jag tycker det är att övertolka. Jag tror att det finns många former av finansiella produkter som är väldigt bra. Men då ska de som ingår avtal om dem veta vad de gör och kunna sätta sig in i det. Inte bara säga något i telefon när man lagar mat eller lägger barnen, säger Peter Norman.
Förslaget ska nu skickas ut på remiss.