I Pensionsnyheterna Analys kunde vi avslöja att energiföretaget E.ON gjort en egen tjänstepensionsupphandling och valt att hoppa av det samarbete man haft med Max Matthiessen inom UIG.
Nu har den nya planen presenterats för de anställda och enligt Gunilla Svanberg, som varit ansvarig för upphandlingen, kan de se fram emot bättre pensioner än vad de annars skulle ha fått.
- För de anställda innebär det en högre pension till följd av lägre avgifter och för E.ON innebär förändringen att vi blir en attraktiv arbetsgivare, säger Gunilla Svanberg till Pensionsnyheterna.
Att man nu valt att handla upp pensionerna i egen regi, snarare än att fortsätta i UIG följer enligt henne av koncernens policy.
- När ett avtal löper ut ska det handlas upp på nytt. Jag har, under det senaste året, haft förutsättningslösa diskussioner med olika aktörer i branschen och kommit fram till att den lösning vi nu valt kommer att bli bättre för både E.ON och våra anställda, säger hon.
Den största skillnaden, i förhållande till UIG, är att personlig rådgivning nu kommer att bli en option för de anställda och att man handlar upp pensionerna netto, alltså helt utan provisioner. De som vill ha personlig rådgivning kan köpa den i förmånsportalen bland de olika förmåner som de anställda har rätt till i anställningen.
I förmånsportalen får alla anställda gratis access till fondrådgivningsföretaget Lifeplans webbaserade verktyg som på ett enkelt sätt guidar de anställda, när det gäller pensionssparandet.
- Jag tror att behovet av personlig rådgivning kommer att minska i och med att vi nu får tillgång till Lifeplans verktyg. I övergången till den nya planen kommer dock alla 600 tiotaggare att få personlig rådgivning säger hon till Pensionsnyheterna.
Lifeplans verktyg hanterar inte bara tjänstepensionerna utan även privata försäkringar och PPM-sparandet. Frågan är bara hur man ska få de anställda att verkligen använda verktyget.
- Vi har via vår förmånsportal sett att alla anställda verkligen använder den och jag tror att det kommer att göra att man även kommer att ta del av tjänsterna i Lifeplan, säger hon.
De bolag som upphandlats är Bliwa Livförsäkring, som tar hand om riskförsäkringarna och Länsförsäkringar och SPP på fond. Skandia Liv har upphandlats för traditionell försäkring. Enligt Gunilla Svanberg har man fått bra priser av försäkringsgivarna och bättre än de som man hittills haft.
- Som jag bedömer det är de priser vi fått lägre än de vi haft i UIG 3. Vad som sedan gäller i UIG 4 har vi inte ställt emot de priser vi fått. UIG 4 har inte varit ett alternativ, säger hon.
Den nya planen ska vara i funktion från och med den 1 juni men kräver inte att de anställda som gjort pensionsval behöver byta. De som inte byter får dock inte de nya avgifterna.
Den flyttavgift som har funnits i UIG 3, där man kan få betala uppemot 5 procent av kapitalet i avgift vid flytt, ska man inte heller behöva betala, i och med att avtalet i UIG 3 nu löpt ut.
- Jag bedömer att vi inte kommer att behöva betala den avgiften, säger Gunilla Svanberg.
De anställda kommer att få mer information löpande och till hösten kommer man att bjuda in till informationsmöten.