NYHETSARKIVET
4 mar 2013 12:14
Så ska kunderna hjälpa till att rädda LF Liv
Under våren kommer Länsförsäkringar Liv erbjuda en fjärdedel av sina 800 000 kunder att ändra villkoren på sina försäkringar. Ändringen innebär att de går med på att sänka sina garantier från dagens 3-5 procent till en procent. Uppsidan för kunderna är lägre avgifter och möjlighet att skapa ett eget delkollektiv inom bolaget med egen placeringsportfölj och konsolidering. Tanken är att man där ska kunna ta högre risk och på sikt leverera högre avkastning.

Länsförsäkringar Liv plågas av låg solvens, varför man inte kan ta tillräckligt med risk i sin placeringsportfölj, som består av omkring 80 procent räntebärande tillgångar. Det låga ränteläget gör att nuvärdet av bolagets skulder ökat kraftigt, eftersom man har samma garantiränta under hela avtalstiden. Bolaget har redan ”nollat” sin återbäringsränta men det räcker inte med det.

Det nya erbjudandet, som kallas ”Nya Trad”, riktas mot den fjärdedel av bolagets kunder som har gamla tradförsäkringar med höga garantier. De som väljer att villkorsändra får därmed en möjlighet till en omstart.

Effekten blir att deras garanterade försäkringsbelopp sjunker på värdebeskeden och här ska Länsförsäkringar, genom en brett upplagd kampanj i flera kanaler, få kunderna att förstå att de på så sätt har möjlighet att få en avkastning som på sikt ger mer än det garanterade beloppet.

- Målet är att vi ska få ett positivt svar ifrån 40 procent av de 200 000 kunderna som vi nu kommer att kontakta, säger Jörgen Svensson, vd för Länsförsäkringar Liv, till Pensionsnyheterna.

De kunder som väljer att byta till det som kallas ”Nya Trad” kommer att slippa den fasta årliga avgiften på 240 kr. Samtidigt sänks kapitalavgiften från 0,75 procent till 0,45 procent.

Enligt Länsförsäkringars egna beräkningar kommer majoriteten av ”bytarna” att tjäna på affären.

- Våra simuleringar visar att fem av sex kunder i kollektivet, som erbjuds villkorsändringen, skulle tjäna på bytet, säger Jörgen Svensson. Han tillägger att den enda grupp som kan komma att förlora är äldre kunder med kort spartid eller mycket kort tid till utbetalning.

De som accepterar bytet beräknas få en omedelbar höjning av återbäringsräntan med 4 till 5 procent, från dagens 0 procent.

De kunder som väljer att ändra villkor ska inte bara rädda sig själva. De kan dessutom bidra till att förbättra situationen för de övriga 600 000 kunderna, som inte erbjuds villkorsändringen i det första steget.

- Vi får en solvensförstärkning i hela bolaget om de här kunderna går med på att sänka sina garantier. Vi behöver då inte binda lika mycket kapital för de garanterade åtagandena. På så sätt stärks situationen även för dem som inte ändrar sina garantier, säger Jacob Carlsson, finanschef i Länsförsäkringar Liv.

Hela operationen bygger på att kunderna förstår och accepterar att byta bort sina höga kort som de har på hand till förmån för en helt ny giv med nya kort ur leken.

- Vi tror att både Länsförsäkringars säljare och de oberoende förmedlarna är intresserade av att ta hand om sina kunder och förklara situationen för dem, säger Jörgen Svensson.

I dagsläget kan de här 200 000 kunderna inte flytta sina försäkringar, inte ens internt till Länsförsäkringars fondförsäkringar. Det gör att de kan vara intresserade av att se om sitt hus och se till att förbättra sina möjligheter till bättre avkastning fram till dess att flytträtten blir mer allmän i branschen.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907