NYHETSARKIVET
20 feb 2013 12:12
Skandia ska styras av ett direktvalt fullmäktige
I dag har Skandia lämnat in en ansökan om verksamhetstillstånd för ett nybildat bolag till Finansinspektionen. Därmed fullföljer Skandia planen från december 2011, som innebär en övergång till ett kundstyrt bolag där det ytterst är kunderna som påverkar bolagets riktning och mål.

Skandia Livs styrelse beslutade år 2011 att Skandia skulle bli en bank- och försäkringskoncern styrd av kunderna. Thulestiftelsen, som under en övergångsperiod äger aktierna i Skandia Liv, har därför sedan 2012 utrett hur bolaget, som är ett så kallat hybridbolag, på bästa sätt ska kunna övergå i en bolagsform där kunderna inte bara står för riskkapitalet utan även för styrningen.

Den modell Thulestiftelsen arbetat fram innebär att livbolagets kunder kan påverka Skandias framtida inriktning genom att nominera och välja representanter till ett fullmäktige, som blir Skandias högsta beslutande organ. Kunder med enbart sparförsäkringar i livbolaget får 10 röster oavsett storlek på kapital. Kunder med enbart riskförsäkringar i livbolaget, till exempel barn- eller olycksfallsförsäkringar, får en röst. På så sätt uppnås en balans mellan spar- och riskförsäkringar.

- Den här modellen vi föreslår nu innebär att samtliga våra 1,2 miljoner kunder kan delta i valet av fullmäktigeförsamling, säger Bo Eklöf, ordförande i Thulestiftelsen, till Pensionsnyheterna.

Jämfört med andra ömsesidiga bolag har man valt att ha ett relativt litet fullmäktige med bara 24 ledamöter. Ledamöterna väljs på tre år, där åtta ledamöter väljs varje år.

Det har varit en lång process för att komma fram till den här modellen.

- Det har varit ett rejält arbetspass. Vi har studerat liknande bolag över hela världen, och naturligtvis också tittat på den svenska marknaden. Det har varit många principiella frågor att ta ställning till, men nu har vi landat i en modell som vi tror väldigt mycket på, säger Bo Eklöf.

Ett uppenbart problem är att få kunderna att engagera sig i den demokratiska processen, både vad det gäller att nominera ledamöter och att rösta.

- Vi hoppas att den här modellen ska väcka intresse och vi tror att det finns goda förutsättningar för att kunderna ska engagera sig, säger Bo Eklöf.

Kunderna ges även möjligheter till insyn och inflytande genom förslagsrätt, närvarorätt och frågerätt på årsstämmor.

- Alla som har rösträtt får delta på stämman, antingen personligen eller elektroniskt. Man har också rätt att ställa frågor och lämna förslag. Där går vi betydligt längre än vad lagen kräver.

Ansökan som Finansinspektionen har att ta ställning till innehåller det juridiska ramverk som kundägandet vilar på. Thulestiftelsen räknar med att ett godkännande ska komma under våren och att man då kan fortsätta med ombildningen av Skandia till ett helt kundägt bolag.

- Vi räknar med att vi den 31 december i år ska kunna föra över innehållet i Skandia Liv till det nya ömsesidiga bolaget, säger Bo Eklöf.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907