Efter den senaste tidens kritik mot hur vissa bolag marknadsfört sina fondförsäkringar till sina tradlivkunder kan Finansinspektionen, FI, komma att utöka sitt regelverk så att det också omfattar sådan information. Det sa Martin Andersson på seminariet Terminsstart Pension som arrangeras av Pensionsnyheterna i dag.
SPP, som nyligen fått kritik från Konkurrensverket för sin marknadsföring för att få sina tradkunder att byta till fondförsäkring, nämndes inte vid namn. Men det var ganska tydligt vilken information Martin Andersson syftade på.
- Vi har strikta regler för hur man ska informera kunder om nya produkter. Men vi kunde inte föreställa oss att man skulle ta ut svängarna så mycket när man informerade om kundernas befintliga produkter, sa Martin Andersson.
- Vi har varit lite naiva och trott att det fanns en starkare känsla för kundvård i branschen men tydligen hade vi fel.
Han menar att om inte bolagen själva vill ta ansvar för hur kunderna informeras så kan FI gå in och införa skärpta regler.
- Vi hade inte räknat med att man skulle presentera de produkter som kunderna har så som man gjort för att få över dem till produkter som är mer lönsamma för bolagen. Vi hade trott att branschen själv skulle ta tag i det här men det har man inte gjort och då får vi skärpa regelverket, säger Martin Andersson.