NYHETSARKIVET
12 feb 2013 12:21
SPP: Vi följer Konsumentverkets kritik, även om vi inte håller med
I ett svar på kritik från Konsumentverket skriver SPP att man har förbättrat informationen i sin marknadsföring och att man kommer att rätta sig efter kritiken, även om man inte håller med i sak.

Som Pensionsnyheterna tidigare rapporterat är Konsumentverket kritiskt till SPP:s marknadsföring av fondförsäkring. SPP skickade brev till sina kunder med traditionell försäkring med en uppmaning att byta till fondförsäkring. Men Konsumentverket är inte nöjd med hur breven utformats. Man påpekar att i ett av de brev man sett från SPP saknas helt riskinformation, i det andra brevet finns riskinformationen på blankettens baksida. Konsumentverket anser också att SPP framhåller produktens fördelar utan att på ett motsvarande sätt belysa de risker som läggs på konsumenten vid ett byte av produkt.

Nu har alltså SPP svarat på Konsumentverkets kritik. SPP skriver i sitt svar att Konsumentverket har sett breven som marknadsföring av en ny produkt. SPP menar att det inte rör sig om en ny produkt, och då är kraven på information lägre. Enligt SPP har kunden möjlighet att byta från traditionell förvaltning till fondförvaltning inom samma försäkringsavtal, erbjudandet gäller alltså bara byte av förvaltningsform, inte en separat produkt.

Vad det gäller kritiken mot bristande riskinformation så skriver SPP att ett av de brev som nämns främst var till för att informera om avgiftsändringar inom traditionell förvaltning, och att jämföra de nya avgifterna med fondförsäkringar. ”Det har dock inte varit SPP:s avsikt att kunden enbart på grund av detta utskick skulle bestämma sig för att byta till fondförsäkring”, skriver man i sitt svar.

Vad det gäller de övriga breven så menar man att informationen är tillräcklig. Man är också tydlig med att det finns mer information på SPP:s hemsida.

Enligt SPP har man sedan de brev som Konsumentverket kritiserat skickats ut reviderat sina utskick och förbättrat informationen ytterligare. Det framgår nu tydligt att ett byte från traditionell försäkring till fondförsäkring innebär ett annat risktagande och att den risken i och med bytet bärs av kunden och inte SPP. Man avser också att rätta sig efter Konsumentverkets kritik även om man inte håller med i alla delar. I korthet säger man alltså att SPP inte gjort något fel och att man nu rättat till de fel de inte begått.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907