Också i år satsar Pensionsmyndigheten på en stor kampanj för pensionsprognoser under våren. Från februari till mars, samtidigt som det orange kuvertet skickas ut, kör Pensionsmyndigheten kampanjen Vad får jag per månad? för att få fler att göra en prognos för hela sin pension. Nytt för i år är att Pensionsmyndighetens personal ska besöka biografer under kampanjen.
Genom förra årets kampanj lärde vi oss mycket om vad som fungerar och inte för att nå fram med budskapet. Nu har vi gjort några justeringar i utformning och kanalval och hoppas kunna uppnå samma goda resultat som förra året, men till en lägre kostnad, säger Anna Ryberg, kommunikationsstrateg på Pensionsmyndigheten, i en kommentar.
Budgeten för årets kampanj är 6 miljoner kr, och i dessa ingår tv-reklam, bannerannonsering, sökannonsering, bioreklam samt att Pensionsmyndighetens personal besöker biografer på åtta orter från norr till söder, två orter per vecka med början i Luleå och avslut i Malmö.
Det här är första gången som vi åker ut och träffar människor på det här sättet. Vi vet att pensionen inte är den fråga som står högst upp på agendan, men vi vet också att några enkla svar kan hjälpa många att känna sig lugnare inför pensionen, och framför allt bättre rustade att möta de starka krafter som försöker sälja komplicerade och många gånger dyra pensionslösningar som det stora flertalet inte alls behöver, säger Anna Ryberg.
Att reklam i TV4 och Sjuan har samma upplägg som förra året beror på att den visade sig ha bra genomslag i den huvudsakliga målgruppen, kvinnor mellan 28 och 54 år. I år förekommer däremot inga annonser i tryckta tidningar, utan fokus är helt på de lokala dagstidningarnas webbplatser.
Kampanjen genomförs i samarbete med Citat och Vizeum.