Konsumentverket är kritiskt till SPP:s marknadsföring av fondförsäkring. Som Pensionsnyheterna tidigare rapporterat har SPP skickat brev till sina kunder med traditionell försäkring med en uppmaning att byta till fondförsäkring. Men Konsumentverket är inte nöjd med hur breven utformats.
Man påpekar att i ett av de brev man sett från SPP saknas helt riskinformation, i det andra brevet finns riskinformationen på blankettens baksida. Konsumentverket anser också att SPP framhåller produktens fördelar utan att på ett motsvarande sätt belysa de risker som läggs på konsumenten vid ett byte av produkt.
Avsaknaden av riskinformation kan bidra till att konsumenten väljer att byta produkt utan att känna till vilken skillnad i risk bytet innebär. Konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat beslut har, till följd av avsaknaden respektive bristen av information, försämrats. Konsumentverket anser således inte att SPP tillräckligt tydligt informerar om produktens risk, skriver Konsumentverket i sitt brev till SPP.
Konsumentverket påpekar också att genomsnittskonsumenten kan anses ha låg kunskap om pensionsområdet och menar att informationen som skickats ut har så stora brister att konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat beslut försämrats.
Enligt Konsumentverkets bedömning utgör utskicket ett erbjudande till konsumenten om en ny produkt, vilket medför att konsumenten ska få all relevant information om produkten. Då produktens risktagande skiljer sig väsentligen åt för konsumenten anser Konsumentverket att det är av särskild vikt att konsumenten erhåller tydlig information om den utmärkande skillnaden men även generell riskinformation för investering i fonder, skriver Konsumentverket.