NYHETSARKIVET
11 jan 2013 12:28
Alecta: Kommissionen motsäger Finansdepartementet om Solvens 2
Debatten om förhållandet mellan Solvens 2 och tjänstepensionsdirektivet IORP fortsätter. Efter att EU-kommissionen i ett brev till Finansdepartementet nyligen försökt klargöra hur förhållandet mellan de två direktiven ska ses har diskussionen i mycket kommit att handla om vad klargörandet egentligen innebär.

Finansdepartementet menar att EU-kommissionen stödjer deras hållning, att IORP är underställt Solvens II. Men nu menar Alectas chefsjurist Magnus Landare att så inte är fallet. Klargörandet ger snarare stöd åt Solvens 2-utredaren Daniel Barrs åsikt, att de två direktiven är likställda.

- Det är bra att EU-kommissionen nu slår fast att tjänstepensionsdirektivet och Solvens 2 är två distinkta lagstiftningsinstrument, ”two distinct legislative instruments”. Tjänstepensionsdirektivet är således inte subsidiärt i förhållande till Solvens II. Därmed faller den grundtes som Finansdepartementet baserade slutsatsen i sin promemoria från april 2012 på. Här är kommissionens hänvisning till skäl 138 i Solvens II högst relevant eftersom just det skälet skulle ha formulerats helt annorlunda om avsikten varit att Solvens II skulle vara överordnat tjänstepensionsdirektivet, säger Magnus Landare.

Däremot verkar inte kommissionen riktigt förstått vad det är Daniel Barr ville åstadkomma i sitt utredning, menar han.

- Vad kommissionen sedan säger om Barrutredningens förslag ger intryck av att man feltolkat detta på en avgörande punkt. Barrutredningens förslag handlar inte, som kommissionen verkar utgå ifrån, om att ett försäkringsbolag som meddelar tjänstepensioner ska kunna välja fritt om det ska falla under Solvens 2 eller tjänstepensionsdirektivet. Fundamentet i Barrutredningens förslag är istället att Sverige ska inrätta en ny företagsform – nämligen tjänstepensionsföretag. Detta för att även svenska institut i framtiden ska kunna verka fullt ut under tjänstepensionsdirektivet, säger Magnus Landare.

Han menar att om det inte blir en sådan rörelsereglering som Daniel Barr föreslagit kommer svenska tjänstepensionssparare att vara hänvisade antingen till svenska försäkringsbolag som verkar under Solvens 2, eller till utländska tjänstepensionsinstitut som bedriver gränsöverskridande verksamhet i Sverige under tjänstepensionsdirektivet.

Detta skulle skapa en allvarlig snedvridning av konkurrensförhållandena mellan svenska och andra europeiska aktörer som går på tvärs mot EU:s strävan att skapa en gemensam inre marknad. Dessutom skulle det skada tjänstepensionssystemet i Sverige och på sikt stå både svenska tjänstepensionssparare och den svenska samhällsekonomin i stort mycket dyrt.

Enligt Magnus Landare finns det i EU-kommissionens brev inte något hinder mot att införa en reglering för tjänstepensionsföretag i enlighet med Solvens 2-utredningens förslag.

- Kritiken mot Barrutredningens förslag, att möjligheten att etablera tjänstepensionsföretag skulle snedvrida de inhemska konkurrensförhållandena, saknar grund eftersom alla aktörer ges möjlighet att välja att bedriva sin tjänstepensionsverksamhet i sådan form, säger Magnus Landare.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907