Alecta har under det senste året ändrat inriktning på sin kommunikation och slutat med sina stora tv-kampanjer. Ambitionen att skapa en bred kännedom om varumärket genom reklam har prioriterats ned, eftersom kostnaden inte bedömts stå i proportion till kundnyttan. I stället satsar man mer på kundservice, liksom bolagets deltagande i opinionsbildningen kring pensioner och om vad som skapar verkligt värde för kunderna.
Det vägvalet har gjort att Alecta nu organiserar om och delar den tidigare avdelningen Kundkommunikation i två separata avdelningar för Information och Kundkontakt.
Vi får mycket höga betyg för vår service av kunderna, men höjer ändå ambitionen ett steg till. Många behöver hjälp med att hantera sin tjänstepension. Det gäller även företagskunder. Vi får också allt fler komplexa frågor från kunderna. Alecta har troligen marknadens kortaste svarstider i vår telefonservice. Det vill vi bibehålla, men lägger nu ännu större kraft på att vidareutveckla våra webbtjänster, säger Alectas vd Staffan Grefbäck, i en kommentar.
Som en följd av omorganisationen blir Staffan Ström ny informationschef från årsskiftet . Karin Öckert har redan tillträtt som chef för Kundkontakt. Båda har tidigare arbetat inom Alecta.
Den nuvarande rollen som chef för Kundkommunikation upphör som en följd av organisationsförändringen och avdelningschefen Lena Hedlund, som rekryterades för uppdraget att via bred marknadskommunikation bygga kännedom om varumärket Alecta, lämnar företaget.