Folksam har förlorat en tvist om varumärkesskydd mot det norska bolaget Folkia som i mest Sverige mest är kända för att marknadsföra så kallade SMS-lån.
Folksam hade krävt att Folkia inte skulle tillåtas använda sitt bolagsnamn som varumärke i Sverige, liksom ett antal varianter på namnet. Folksam menar att eftersom bolagets namn dels är registrerat och dels inarbetat bör man ha ensamrätt på ordet Folksam och därmed förväxlingsbara kännetecken. Folksam menar att Folkia använder namn och kännetecken i sin verksamhet som liknar Folksam och att det medför risk för förväxling.
Folkia menade å sin sida att Folksam i och för sig är välkänt men då avseende försäkringar, inte finansiella tjänster. Bolagets varumärken är inte heller lika Folksam. Man passar också på att genstämma Folksam för att upphäva deras varumärke inom ett antal områden som berör finansiell verksamhet där bolaget inte varit verksam de senaste fem åren.
Tingsrätten går i sin dom på Folkias linje och upphäver Folksam som gemenskapsvarumärke vad gäller tjänsterna bankrörelse, betalkortstjänst, kreditinstitut och kreditkortstjänster.
Man godkänner inte heller Folksams krav på att Folkia ska förbjudas att använda sitt eget namn. Folksam vann dock en delseger i och med att Folkia förbjuds mot ett vite om en halv miljon kronor att använda sig av varumärket Folklån. De får inte heller använda namnen Folkgiro och Folkonomi när det skrivs i vissa typsnitt.