Konkursen i SAAB i slutet av förra året ledde till en rejäl smäll för PRI Pensionsgaranti som garanterat de skuldförda pensionerna i SAAB Automobile och Powertrain. I enlighet med ITP-avtalet ska de skuldförda pensionerna försäkras i Alecta, i händelse av konkurs och så kommer också att ske. Men Alecta vill inte ta emot alla gamla avtal vilket gör att PRI undersökt möjligheten att skaffa sig livkoncession för att ta över försäkringsansvaret i ett nyskapat eget bolag.
Eftersom försäkringsbolag beräknar skulder till en annan diskonteringsränta än den som tillämpas i PRI Pensionsgaranti så räcker inte de pengar som SAAB fonderat i sin pensionsstiftelse.
Enligt PRI:s årsredovisning är skillnaden mellan inlösenpriset och värdet på tillgångarna i SAAB:s pensionsstiftelse drygt 324 miljoner kr.
Nu har det dessutom visat sig att Alecta inte heller vill ta emot alla de pensionsutfästelser som ligger i SAAB-bolagen.
Alecta vill bara ha det som är ren kollektivavtalad ITP. Men det finns ju även andra typer av pensioner i SAAB Automobile från till exempel äldre chefsavtal och efterlevandepensioner som de inte vill ta hand om, säger Jan Ahlström,
vd på PRI Pensionsgaranti, till Pensionsnyheterna.
För närvarande är det ont om försäkringsgivare som vill förbarma sig över den här typen av gamla utfästelser. I regel innehåller de också skrivningar som gör att de ska följa Alectas indexering, vilket gör att de blir svåra att prissätta.
Då rår ju den nya försäkringsgivaren inte över beslutet om indexering utan man tvingas följa Alectas beslut. Viktigt är också att man hittar en försäkringsgivare som redan i dag har liknande utfästelser som kan ta över för att det ska fungera systemmässigt att ta över dem. Det har visat sig svårt, men inte omöjligt.
Det är ett nytt problem. Tidigare tog Alecta allt men det gör de inte längre. Vi har dock lyckats träffa avtal med Skandia Liv som kommer att ta över lejonparten av de pensioner som Alecta inte kunde ta. Totalt sett handlar det om avtal värda cirka 50 miljoner kr, säger Jan Ahlström.
Eftersom det numera är svårt att hitta försäkringsgivare till gamla avtal ställde PRI Pensionsgaranti till en början frågan till Finansinspektionen om man i den uppkomna situationen skulle kunna få sköta utbetalningarna själva. Det har dock Finansinspektionen sagt blankt nej till, eftersom PRI Pensionsgaranti inte har någon koncession för livförsäkring. På FI har man istället föreslagit att PRI Pensionsgaranti gör om sig till livbolag och alltså ansöker om koncession för livförsäkring.
Av fördelningsförslaget, som blev klart den 27 augusti, framgår att Pensionsstiftelsens medel uppgick till cirka 1,35 miljarder kr och att hela åtagandet nu kostar närmare 1,7 miljarder kr att överföra till de nya försäkringsgivarna.
Inklusive den tilläggsavsättning vi gjort så ryms hela åtagandet på 335 miljoner kr i det vi räknat med säger Jan Ahlström, som med det kan summera effekterna av konkursen i SAAB Automobile och en av de största förlusterna någon- sin för PRI Pensionsgaranti.
Ur Pensionsnyheterna Analys nr 7, 2012