Inloggade kunder hos alla större försäkringsbolag och banker borde precis som Swedbank ha pensionsprognosen Min pension. Det skriver Pensionsmyndigheten till regeringen i sin redovisning av informationsuppdraget.
Vi är inte nöjda förrän alla inloggade bankkunder kommer åt pensionsprognosen Min pension, även om nu flera bolag och banker nu senast Swedbank ger sina inloggade kunder tillgång till en samlad information av sin framtida pension, säger Ole Settergren, utvecklingschef på Pensionsmyndigheten, i en kommentar.
Pensionsmyndigheten ger redan i dag tillgång till Min Pensions prognoser via sin hemsida och informationen ska utökas ytterligare nästa år.
En nyhet nästa år att vi på telefon kan ge samlad prognos för pensionen per månad, både allmän pension och tjänstepension. Med hjälp av en muntlig fullmakt och identifiering med pinkod så tar vår kundservice fram pensionsspararens uppgifter som finns i Min pension. Vi vill dels ge bättre information om hela pensionen och dels ge service till dem som inte söker pensionsinformation på internet, säger Ole Settergren.
Regeringsrapporten om informationsuppdraget ger en positiv lägesbeskrivning eftersom allt fler uppgifter lämnas in till ett allt mer heltäckande www.minpension.se. De största kvarvarande förbättringsområdena gäller pensionsinformation inom det kommunala avtalsområdet och uppgifter om individuellt pensionssparande, IPS.
Pensionsmyndigheten vill att Min pension utvecklas till ett informationsnav, som både innehåller samlad pensionsinformation och som kan användas för att skicka sådan information till tredjepart. Med stöd av Pensionsmyndigheten tar Min pension fram en elektronisk fullmaktsnod för försäkringsbranschen.