Etiska nämnden för fondmarknadsföring, ENF, meddelar i ett vägledande uttalande att fondnamn måste vara rättvisande och vederhäftiga. Enligt nämnden måste ett fondnamn alltså vara korrekt och inte vilseleda kunderna.
Fondbolag måste noga säkerställa att produktnamn och andra delar av marknadsföringen ger en rättvisande bild av en fond. Fondens namn är en viktig del av fondens marknadsföring och kan kommunicera fondens inriktning på ett sätt som har betydelse för hur en sparare agerar.
ENF utgår i sin bedömning ifrån det grundläggande krav på vederhäftighet som gäller för all marknadsföring av fonder och som framgår av de riktlinjer för information och marknadsföring av fonder som Fondbolagens förening tillsammans med Konsumentverket arbetat fram. Riktlinjerna innebär att kommersiella budskap till konsumenter måste ha fullgod täckning och inte får ge spararen felaktiga förväntningar.
ENF:s uttalande kommer sig av att Konsumentverket begärt ett principiellt uttalande om användning av produktnamn. Verket exemplifierar i sin förfrågan med termerna absolutavkastande, småbolag och hjärt- lungfond.
ENF menar att termen absolutavkastande inte är lämplig i ett fondnamn. Det är en term som är svår att förstå för den som inte är verksam inom fondbranschen och som kan ge intryck av att avkastning garanteras.
När det gäller småbolag/small cap investerar många av dessa fonder i företag med betydande börsvärde, vilket gör att begreppet i många fall kan skapa en felaktig bild hos spararna. Fondbolaget bör därför förtydliga i faktablad och marknadsföring vilka placeringar som finns tillgängliga för fonden. ENF efterlyser också en terminologi som bättre motsvarar konsumenternas förväntansbild, nationellt och internationellt.
Vad gäller Hjärt- lungfond så är det i det specifika exemplet så att fonden har anknytning till insamlingsorganisationen, varför namnet inte är missvisande.