NYHETSARKIVET
16 nov 2012 12:22
Konsumenternas: Informationen måste förbättras
Konsumenternas Försäkringsbyrå håller med Riksrevisionen i den kritik mot pensionsinformationen som de förde fram i en rapport i går. I en kommentar på Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats skriver man att det är svårt för de flesta att ta till sig vilka olika placeringsval man kan göra och vad valen får för effekter.

”Konsumenter som kontaktar oss ger ofta uttryck för hur svårt det är både att välja och förstå hur tjänstepensionen fungerar. Om de ska klara att ta ansvaret för sin egen pension måste både informationen och produktutbudet anpassas till deras förutsättningar”, säger Marcus Lindenius på Konsumenternas Försäkringsbyrå, i en kommentar.

Konsumenternas Försäkringsbyrå har själva arbetat aktivt för att tillgängliggöra mycket av den information som Riksrevisionen frågar efter.

”För att hjälpa konsumenterna har vi på vår webbplats gjort jämförelser över valbara bolag och deras avgifter inom de stora kollektivavtalsområdena. Du hittar också livslängdsantaganden och prognosräntor. På sidan ”Räknehjälpen” kan du dessutom i kronor se hur mycket du betalat i avgifter fram till dess du är 65 år”, fortsätter Marcus Lindenius.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907