NYHETSARKIVET
14 nov 2012 12:14
Riksrevisionen kritiserar informationen om tjänstepension
I dag publicerade Riksrevisionen, rapporten ”Vem tar ansvar? Statens tillsyn av information på tjänstepensionsmarknaden” (RIR 2012:16). Och kritiken är hård. Enligt Riksrevisionens har Finansinspektionen och Konsumentverket, de två myndigheter som har tillsynsansvaret, inte verkat för att konsumenterna ska ha möjlighet att göra medvetna val inom tjänstepensionssystemet.

Riksrevisionen har granskat Finansinspektionens och Konsumentverkets tillsyn av konsumentinformation på tjänstepensionsmarknaden.

Riksrevisionen slår fast att informationen till tjänstepensionsspararna är för dålig, och att tillsynen för att förbättra den också är undermålig. Granskningen visar att informationen om vilka antaganden som ligger till grund för utbetalningarna av tjänstepensionen saknas. Konsumenten får alltså inte information om vare sig prognosränta eller livslängdsantaganden. Konsumenten får inte heller information om vissa avgifter. Den information som konsumenten får framställs på ett sätt som gör att den är svår att förstå.

Riksrevisionens slutsats är att konsumenterna inte fått tillräcklig och anpassad information. Finansinspektionen och Konsumentverket har inte inriktat tillsynen mot att åtgärda brister i informationen på den kollektivavtalade tjänstepensionsmarknaden.

Finansinspektionen, FI, får kraftig kritik i rapporten. Riksrevisionen menar att FI inte gjort någon samlad tillsynsinsatt för att förbättra de brister som finns vad det gäller tjänstepensionsinformation.

”Finansinspektionens rapporter och kartläggningar visar att myndigheten har kännedom om problemen på pensionsmarknaden sedan flera år tillbaka. Myndigheten har även fått kännedom om brister i konsumentinformationen på tjänstepensionsområdet via Konsumenternas försäkringsbyrå. Finansinspektionen har trots det inte genomfört några direkta tillsynsinsatser såsom undersökningar och sanktionsåtgärder på tjänstepensionsområdet. Insatserna har begränsats till underhandskontakter och dialog med enskilda företag. Finansinspektionen har prioriterat tillsyn av finansiell stabilitet framför tillsyn av konsumentinformation. Riksrevisionen bedömer sammantaget att Finansinspektionens tillsyn på området är otillräcklig”, skriver man i rapporten.

Också Konsumentverket får kritik för bristande tillsyn, även om kritiken inte är lika hård som mot FI.

”Konsumentverket har gjort viss kartläggning av försäkringsområdet generellt. Riksrevisionen bedömer att de problem som myndigheten identifierat gäller även helt eller delvis för den kollektivavtalade tjänstepensionsmarknaden. Konsumentverket får även via Konsumenternas försäkringsbyrå information om konsumentproblem på bland annat tjänstepensionsområdet. Myndigheten har således kännedom om problemen men har inte vidtagit några åtgärder för att förbättra informationen om tjänstepension till konsumenterna. Konsumentverket har inte prioriterat tjänstepensionsmarknaden, trots dess betydelse för konsumenten.”

Det är inte bara tillsynen som inte fungerar, själva grundproblemet är att informationen till tjänstepensionssparare är för dåligt, enligt Riksrevisionen. En stor del av skulden faller på arbetsmarknadens parter, som inte ställt krav i upphandlingarna på att all väsentlig information ska redovisas för arbetstagarna, enligt Riksrevisionen.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907