På Finansinspektionen, FI, håller man med Riksrevisionen om att det är viktigt att informationen till tjänstepensionsspararna är bra, men menar att revisionen inte tar upp allt det arbete man faktiskt gjort inom FI.
- Vi tycker att det är viktigt att informationen om tjänstepensioner till konsumenter ska vara begriplig och neutral. Finansinspektionen har under de senaste årens oro på de internationella finansiella marknaderna haft som första prioritet inom försäkringsområdet att företagen ska kunna infria sina löften till kunderna, vilket är det yttersta konsumentskyddet. Bolagen behöver ha tillgångar som matchar de löften bolagen givit, säger Martin Noréus, chef på Fond och försäkring på FI, till Pensionsnyheterna.
Han menar att Riksrevisionen inte riktigt har sett det arbete som man gjort på FI.
- Riksrevisionen mäter vårt arbete med konsumentinformation utifrån rapporter och antal sanktioner. Det är dock viktigt att komma ihåg att merparten av vår tillsyn inte resulterar i sanktioner eller rapporter. I flera fall har vi genom dialog fått bolag att ändra sin information till att bli mer neutral. I vår senaste riskrapport, som kom förra veckan, betonar vi till livförsäkringsföretagen att de inte får dra fördel av sitt informationsöverläge mot konsumenterna när de försöker se över sina åtaganden, säger Martin Noréus.
Men man kommer att lägga mer vikt vid konsumentinformationen framöver.
- Vår avsikt är att under de närmaste åren lägga mer kraft på att bolagen ska ge begriplig och neutral information till konsumenterna, säger Martin Noréus.