Alectas överväger att sluta med att göra reklam för varumärket i reklamfilmer och andra breddmedia. Det innebär att vi kan ha sett Gustaf Vasa och de andra i reklamfilmerna för sista gången, åtminstone i reklam-TV. Anledningen är att Alecta inte tycker att den typen av kommunikation är tillräckligt effektiv.
- Vi har sett att det är betydligt viktigare att kommunicera via arbetsgivarna och försöka väcka dem för att visa upp den förmån som tjänstepensionen utgår. Det gör att vi överväger att helt sluta med reklamfilm och istället satsa mer på företag. Våra undersökningar visar att för kunderna är det viktigt att arbetsgivarna står som avsändare för budskapen, säger Staffan Grefbäck och tillägger att man inte köpt reklamtid i TV sedan i februari 2011.
Han tillägger att det inte är en lätt process att påverka arbetsgivarna och att det kommer att ta tid.
- Många företag ser tjänstepensionskostnaden som en ren lönebikostnad och vill därför inte kommunicera den till de anställda. Vi tycker dock att man i större grad borde göra tydligt värdet av tjänstepensionen som förmån för de anställda, till exempel genom att visa premien för tjänstepensionen på lönebeskeden och ta upp värdet av den i lönesamtalen, säger Staffan Grefbäck.
Alecta betalar redan i dag för att informatörer från fack och Svenskt Näringsliv ska informera om tjänstepensionerna på arbetsplatserna via de så kallade informationsmedlen.
- De gör redan det jobbet och bedriver stora utbildningsinsatser och hjälper också till med rent tekniska frågor ute på arbetsplatserna när det gäller tjänstepension. Att öka värdet av tjänstepensionen hos de anställda är dock ingen lätt seger, utan kräver ett stort arbete både inom den kanalen men också genom att man använder sig av till exempel minpension.se, säger Staffan Grefbäck.