NYHETSARKIVET
16 okt 2012 13:46
Svensk Försäkring vill se tidigare konsumentstöd
Svensk Försäkring vill i sitt yttrande över betänkandet Konsumenten i centrum – ett framtida konsumentstöd (SOU 2012:43), lyfta fram behovet av konsumentstöd så tidigt som möjligt i den enskildes beslutsprocess.

Det kan handla om hjälp med att dels bli varse sitt behov och förstå sin egen situation (till exempel familjeförhållanden, tidshorisont och riskvilja), dels att matcha sitt behov med en lämplig produkt, skriver branschorganisationen.

Dessa två första steg i beslutsprocessen är i särklass de viktigaste, eftersom det är här som inriktningen och de förväntningar som konsumenten har på produkterna formas. Först efter dessa två steg bör kunden mer konkret ställas inför valet av olika produkter, anser Svensk Försäkring.

Organisationen är också positiv till utredningens förslag att inrätta en webbaserad informationstjänst för vilken Konsumentverket skulle vara samordningsmöjlighet. Men påminner samtidigt om att försäkringstjänster till sin natur är komplexa och inte alltid lämpar sig för en generell informationstjänst. För dessa kan Konsumenternas Försäkringsbyrå tjäna som en god förebild för konsumentinformationen, skriver Svensk Försäkring.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907