Avanza har tröttnat på att behandla fullmakter från förmedlare som skickas i blindo. I dagsläget får man in ett stort antal fullmakter där det visar sig att personerna på fullmakterna inte ens är kunder i Avanza.
- Vi får in omkring 6 000 fullmakter i månaden. Endast fem procent eller 300 av dessa rör kunder hos oss. Det skapar stora problem för oss och vi skulle gärna se att förmedlarna tar större ansvar och betalade för fullmaktshanteringen. Inte försäkringsbolag som i dag kontrollerar, betalar hanteringen och överlämnar kundinformationen till förmedlarna, säger Henrik Källén, vd för Avanza Pension till Pensionsnyheterna.
Avanza har nu bestämt sig för att skärpa hanteringen och kommer i fortsättningen bara att behandla fullmakter som är framtagna av Avanza Bank. De fullmakter som nu cirkulerar, som är framställda enligt Försäkringsförmedlarföreningen SFM:s standard kommer inte att accepteras. Inte heller tänker man ta i fullmakter som kommer från förmedlarbolag eller försäkringsbolag. Bara fullmakter framställda av kund via Avanzas webb kommer att godkännas.
-Kunden och dennes rådgivare har självfallet rätt att få information om sina försäkringar hos oss men vi anser att förmedlaren skall ta ett större ansvar vad gäller informationsinhämtningen. Samtidigt med denna förändring gör vi det också enklare att vid nytecknad affär lämna fullmakt på försäkringsavtalet, säger Henrik Källén, vd för Avanza Pension till Pensionsnyheterna.
Förändringen kommer att gälla från och med den 1 november, vilket Avanza nu meddelat försäkrings- och förmedlarmarknaden i ett brev där man skriver:
Vi menar att resurserna kan användas annorlunda, vilket leder till större nytta för kunden och bidrar till att låta oss fortsätta vara den aktör på marknaden med en kostnadseffektiv organisation och ett starkt sparerbjudande till våra kunder.
Avanza är glada att se hur utredningen angående framtagande av ett centralt register för fullmakter har kommit igång. Vi anser att den kommer leda till att man slipper hantera tusentals fullmakter i onödan och även ger spararen en bättre överblick vem man har lämnat fullmakt till.
Avanza tror på och kommer att arbeta för ett gemensamt fullmaktsnav (så) som har föreslagits av Minpension.se och Pensionsmyndigheten, skriver man i brevet.