NYHETSARKIVET
24 sep 2012 12:29
AMF: Vi lägger pengarna på reklam istället för kontor
Bengt-Åke Fagerman från Skandia skrev, som Pensionsnyheterna rapporterade i fredags, i en artikel på DN Debatt att avtalsparternas argument mot fri flytträtt att pensionsspararna kommer att gå till de bolag som lägger mest på marknadsföring är lite märkligt i och med att det är det partsägda AMF som lägger ut mest på reklam.

Det har fått AMF:s stabschef Tomas Flodén att gå i svaromål med en kommentar på bolagets webbplats. Han skriver att AMF är ett av försäkringsbranschens mest kostnadseffektiva bolag och att de höga reklamkostnaderna är ett strategiskt beslut.

”Vi på AMF har medvetet valt reklam som kanal för att nå ut till våra kunder på ett effektivt sätt. Vi har valt bort att ha ett kontorsnät och är bara cirka 300 anställda. På så sätt håller vi driftkostnaden nere och har bland de lägsta förvaltningskostnaderna i branschen. AMFs förvaltningskostnadsprocent var 0,16 procent under 2011. Tillsammans med Alecta ligger vi betydligt lägre än andra aktörer i branschen, såsom Skandia med 0,52 procent”, skriver han.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907