AMF har köpt reklam för nästan 1,4 miljarder kr sedan år 2000. Det skriver Bengt-Åke Fagerman, koncernchef för Skandia, i en replik på DN Debatt. Det uppskattade reklamköpet är ett argument i den allt hetare debatten om flytträtt.
Ordförandena för LO, TCO och Saco menade i en tidigare debattartikel i DN att en risk med att öppna upp för fri flytträtt av tjänstepensioner var att spararna skulle gå till det bolag som lade ned mest pengar på reklam, inte det som har bäst produkter.
Nu kontrar alltså Skandia med att plocka fram en undersökning av de olika pensionsleverantörernas reklamköp. Undersökningen är en uppskattning av värdet på de olika bolagens reklam som gjorts av mediebyrån IUM som i sin tur utgått från data från TNS SIFO. Det bolag som enligt undersökningen lagt ned absolut mest på reklam är AMF, som inte bara ägs av LO och Svenskt Näringsliv utan också är ickevalsalternativ i Avtalspension SAF-LO.
Enligt den undersökning Skandia låtit göra har alltså AMF lagt ut absolut mest på reklam sedan januari 2000. Bruttovärdet uppskattas till 1 383 miljoner kr. Därefter kommer Länsförsäkringar med 1 071 miljoner kr.