NYHETSARKIVET
8 aug 2012 11:53
Ingen JO-kritik mot Pensionsmyndigheten för informationsbrister
Justitieombudsmannen, JO, riktar inte någon kritik mot Pensionsmyndigheten för bristande information. Myndigheten har anmälts av en kvinna som ändrade boendeförhållanden och som vänt sig till Pensionsmyndigheten för att veta hur hennes bostadstillägg skulle påverkas. Enligt anmälan fick hon inga klara besked och blev sedan återbetalningsskyldig.

Kvinnan har blivit återbetalningsskyldig drygt 4 000 kr efter att bostadstillägget i två månader blivit för högt. Kvinnan har överklagat återbetalningsbeslutet och ärendet har gått ända upp till förvaltningsrätten, som gett Pensionsmyndigheten rätt.

Enligt ett yttrande från myndigheten beklagar man att deras kundtjänst inte kunnat lämna korrekt information till kvinnan men menar att man i besluten följt de regler som gäller, något som också bekräftas av förvaltningsrättens dom.

JO menar att i sin bedömning att det inte är acceptabelt att en myndighet lämnar felaktig eller otillräcklig information men att det som framkommit i det här ärendet inte ger stöd för kritik.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907