Justitieombudsmannen, JO, riktar kritik mot Pensionsmyndigheten för långsam handläggning av en mans begäran av äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg.
Enligt anmälan ansökte mannen i maj 2011 om höjning av bostadstillägget men fick efter två månader besked om att myndigheten inte hann behandla ansökan. Han har fortfarande inte fått något beslut om sin begäran.
Enligt ett yttrande från Pensionsmyndigheten är deras mål att fatta beslut i sådana ärenden inom 30 dagar. Man har de senaste åren haft problem med långa handläggningstider men har vidtagit en rad åtgärder för att komma till rätta med problemet.
Enligt yttrandet har mannen dock fått ett beslut om höjt bostadstillägg i december. Men man är inte nöjda med att handläggningen dragit ut på tiden.
JO menar i sitt beslut att sex månader är en oacceptabelt lång väntan på beslut om bostadstillägg och att Pensionsmyndigheten förtjänar kritik för den långa handläggningen. Men JO skriver också att man är positiv till de åtgärder myndigheten vidtagit och deras handläggning av ärendet.