Justitieombudsmannen, JO, riktar kritik mot Pensionsmyndigheten för lång handläggningstid när det gäller att lämna ut begärda handlingar.
En person anmälde myndigheten i augusti förra året. Han hade fått sitt bostadstillägg indraget och begärde då att få ut samtliga handlingar som legat till grund för beslutet. Det dröjde dock närmare tre månader innan han fick ett avslag på sin begäran.
Pensionsmyndigheten skriver i ett remissvar till JO att man brustit på flera punkter i ärendet. Anledningen är att mannen begärt ut handlingarna från ett av deras lokala servicekontor och de saknar rutiner för att hantera en begäran om att få ut handlingar. Enligt svaret har servicekontoret skickat begäran om att ta del av handlingarna till myndighetens omprövningsenhet istället för till huvudkontoret som de borde gjort. Ärendehanteraren på omprövningsenheten diarieförde sedan mannens begäran som en begäran om omprövning istället för en begäran om att få ut handlingar varför ärendet drog ut på tiden till oktober 2011.
Vi ser allvarligt på att vi inte gjort någon prövning av begäran om utlämnande av handling inom rimlig tid. S.C. har inte heller fått något avslagsbeslut som han kunde överklaga. Det är också allvarligt att handlingen diariefördes först drygt en vecka efter det att den kommit in till Pensionsmyndigheten, skriver Pensionsmyndigheten i sitt svar till JO.
JO skriver i sin bedömning att så lång handläggningstid inte är acceptabel och att myndigheten också visat flera brister i handläggningen.