I många av Europas länder har det på senare år skapats olika jämförelsesajter för försäkringsprodukter. Vissa av dem är privata och finansieras genom att man förutom utbudsjämförelser också förmedlar försäkringar mot provision. Exempel på det senare skulle till exempel kunna vara Insplanets verksamhet i Sverige.
Nu har man inom en undergrupp inom EIOPA, Consumer Financial Protection & Financial Innovation, börjat arbeta med en kartläggning av den här verksamheten.
- Utgångspunkten är att man efter en kartläggning ska kunna komma fram till någon typ av gemensamma guidelines och best practise som medlemsstaterna senare kan använda i sin tillsyn. Det är alltså inte frågan om att man i ett första läge ska lägga in de här frågorna i något direktiv, säger Lars Malmström chef för konsumentenheten på Finansinspektionen, som deltog i det senaste mötet i gruppen, i Paris.
Han tillägger att de inte kommer att komma in i det reviderade förmedlardirektivet IMD 2, som ska komma i slutet av juni eller början på juli, enligt den senaste prognosen.
Han säger också att bilden är väldigt olika i de olika EU-länderna och att man som svensk kan känna sig stolt över de helt oberoende sammanställningar som finns på Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats, www.konsumenternas.se.
- I Sverige har vi kommit betydligt längre i många konsumentskyddsfrågor än i många andra länder, säger Lars Malmström.