NYHETSARKIVET
15 maj 2012 12:31
Söderberg & Partners förtydligar sin information
I dag svarar Söderberg & Partners i ett brev på de påpekanden som Konsumentverket haft på deras information till sina kunder. Främst är det två saker Konsumentverket haft synpunkter på, hur Söderberg & Partners redovisar ersättningen för enskilda försäkringsförmedlare och hur informationen om tvistlösning ser ut. I båda fallen kommer Söderberg & Partners att förtydliga sin information.

- Det här är inte någon prestigesak för oss, vi är väldigt måna om att kunden förstår vår information säger Julia Andersson Melbi, chefsjurist på Söderberg & Partners, till Pensionsnyheterna.

- Upprinnelsen till det här är att Konsumentverket i höstas ställde ett antal frågor till oss och vi svarade på dem ganska övergripande. Sen har de ställt kompletterande frågor och vi vill tydliggöra hur vi arbetar i vårt svar, säger hon.

En del av Konsumentverkets kritik gäller att Söderberg & Partners redogör för den ersättning bolaget får, inte vad den enskilde förmedlaren får. Något som gör det svårt för kunden att veta vilka incitament som deras försäkringsförmedlare har.

I sitt svar skriver Söderberg & Partners att deras anställda har fast lön eller provisionslön baserad på resultatet i den enhet den enskilde medarbetaren är anställd och andra faktorer, som kundnöjdhet.

”Oaktat ersättningsmodell har alltså ingen individuell medarbetare ersättningsincitament när de föreslår produkter till våra kunder som skiljer sig från den ersättning som Söderberg & Partners erhåller och som framgår i den skriftliga informationen”, skriver man.

- När det gäller medarbetares ersättningar gick vi inte på djupet i frågan i vårt förra svar till Konsumentverket. Vi kommer nu att lägga in i vår information vilka ersättningsmodeller som finns inom Söderberg & Partners, dock är det enligt vår uppfattning inte möjligt att redogöra för vad varje enskild medarbetare tjänar då detta kan vara beroende på olika parametrar såsom exempelvis nöjd-kund-mätningar. Enligt oss är det mest centrala att det inte föreligger några ytterligare intressekonflikter vad gäller incitament än de som framgår av vår redovisning av ersättning säger Julia Andersson Melbi.

Med tanke på att Konsumentverket ställt sig frågande till informationens utformning kommer Söderberg & Partners framöver att också nämna detta i sin informationsbroschyr om ersättningar.

Söderberg & Partners kommer också att revidera sitt kapitel om tvistlösning efter att Konsumentverket påtalat att det är otydligt formulerat. Konsumentverket vill att det ska vara tydligare att man kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få sin sak prövad.

- Den information man efterfrågar har alltid funnits där och vi tror inte att någon har missat det. Men för att i framtiden vara ännu tydligare flyttar vi informationen till ett annat ställe i texten, säger Julia Andersson Melbi.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907