NYHETSARKIVET
10 maj 2012 12:38
Söderberg & Partners kritiseras av Konsumentverket
Söderberg & Partners kritiseras av Konsumentverket för det sätt som deras kunder informeras i samband med försäkringsförmedling. Enligt Konsumentverket lämnas all information, men den är så omfattande och teknisk att man ändå inte uppfyller lagens krav enligt Konsumentverket.

Konsumentverket skriver i sin bedömning att den information Söderberg & Partners lämnar om deras ersättning i en broschyr är omfattande och att den speglar ett stort produktutbud. De skriver att det är positivt med transparens och konkretion. Men att det samtidigt är viktigt med överskådlighet och pedagogisk enkelhet och att det är tveksamt om informationen når kravet i lagen på att vara klar och begriplig.

”Med adjektiven "klar” och "begriplig" får antas avses "klar och begriplig" för den som informationerna riktar sig till, det vill i detta fall säga konsumenten”, skriver Konsumentverket och påpekar att informationen är transparent men inte klar och begriplig.

Man påpekar också att den information som lämnas gäller vilken ersättning Söderberg & Partners som juridisk person får, inte vilken ersättningsmodell som gäller för den enskilda förmedlaren. Därmed besvarar man inte frågan om förmedlaren kan ha andra ekonomiska incitament för att föreslå olika försäkringsprodukter.

Konsumentverket vill att Söderberg & Partners ska svara på brevet senast nästa vecka.

Vill du läsa brevet till Söderberg & Partners? Maila info@pensionsnyheterna.se så mailar vi det som pdf.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907