Söderberg & Partners renodlar nu i varumärkesfloran och kommer under året att fusionera in Direct Finansiella tjänster och Försäkringar i Söderberg & Partners. Anledningen är att man insett att kundkrav i kombination med nya och kommande regelverk kommer att ställa stora krav på förmedlarbolagen.
Enligt Anders Bäckström, som i dag är vd för Direct, går det inte i framtiden att sköta styrningen av förmedlarbolagen med mindre än att man har ordentliga stabsfunktioner för bland annat compliance, analys och dokumentation.
- De förändringar som kommer är en effekt av att vi tror på att bygga ett starkt varumärke. Att samla alla verksamhet under ett varumärke innebär att vi kan fokusera alla resurser i koncernen på arbetet att vidare utveckla våra tjänster för våra kunder. Det är vår fulla övertygelse att det kommer att resultera i att vi bibehåller och förstärker vår ledande position på förmedlarmarknaden, säger Anders Bäckström.
Eftersom Direct sedan förvärvet haft tillgång till Söderberg & Partners stabsfunktioner så anser man sig redan vara rustade för nya och förändrade marknadskrav samt den tuffare tillsyn som är på gång men hoppas förstås att det ska leda till ökad konkurrenskraft bland annat genom att man nu uppträder under gemensamt varumärke.
- Jag tror att alla förmedlarbolag kommer att behöva inrätta ordentliga stabsfunktioner. Genom vår fusion och koncentration av resurser visar vi marknaden och tillsynsmyndigheten att vi tar kraven på allvar, säger Anders Bäckström, som tillägger att det idag bara är ett fåtal aktörer som än så länge är rustade för den nya värld som nu växer fram.
Anders Bäckström, kommer att vara kvar i organisationen och ta sig an andra utmaningar inom främst livaffären.