I sin granskning av konsumentinformationen kring försäkringsprovisioner har Konsumentverket nu kommit till Nordea Bank. Verket är i första hand kritiskt till de skrivningar i bankens informationsmaterial som gäller försäkringsprodukter från Nordea Liv, Financial Insurance Company Sweden och Moderna Trygghetsförsäkringar (Tryg Forsikring A/S).
Det tydligaste exemplet på informationsbrister är, enligt Konsumentverket den redovisning som sker av ersättningar från Moderna Trygghetsförsäkringar, som formuleras på följande sätt: Banken erhåller ersättning för försäkringsförmedlingen med en procentuellt beräknad provision på erlagda premier.
Men även skrivningar som: Banken får ersättning för försäkringsförmedlingen genom att banken får en procentuellt beräknad provision på erlagd premie samt en procentuell andel av de förmedlade försäkringarnas nettoöverskott (Nordea Liv), och För förmedlandet av denna försäkring har Nordea Bank AB (publ) rätt till provision. Den genomsnittliga provisionsnivån är cirka 20 % av den totala premien (Financial), får underkänt.
Av informationen framgår inte priset för förmedlingen, eller grunderna för hur detta bestäms. Konsumentverket anser därmed att Nordea Banks information är vilseledande och otillbörlig enligt paragraferna 8 och 10 i Marknadsföringslagen, MFL.
Nordea Bank ska yttra sig över Konsumentverkets skrivelse senast den 15 maj.
Vill du läsa hela skrivelsen? Skicka ett mail till info@pensionsnyheterna, så skickar vi den som en pdf.