Skandia drar i dagarna igång en stor kampanj för att öka varumärkeskännedomen. Kampanjen är den första sedan bolaget blev kundägt tidigare i år och med kampanjen vill man visa på värdet av att vara långsiktig.
- Vi har varit alldeles för osynliga och det vill vi ändra på. Med kampanjen vill vi visa vilka vi är, vad vi sysslar med och vad som skiljer oss från andra bolag, säger Jonas Collet, presschef på Skandia, till Pensionsnyheterna.
I kampanjen visar man bland annat på värdet av långsiktighet, oavsett om det gäller pensionssparande eller Skandias verksamhet med utsatta ungdomar.
- Vi menar att vi är väldigt duktiga på att upptäcka när det är dags att ta ut problemen i förskott och vill visa värdet av att tänka långsiktigt och innovativt. Som exempel vår hälsokedja som inte bara är en sjukförsäkring utan ett program som gör att dina anställda slipper bli sjuka, säger Jonas Collet.
Skandia startar kampanjen på måndag och det är den största på många år för bolaget. Man kommer att köra tv-reklam i tre veckor i TV4:s kanaler. Det kompletteras av dagspressannonser i SvD och DI samt utomhusreklam.
Enligt honom är det en strategi från bolaget att bli mer synliga i och med att man nu blir kundägt.
- Definitivt, men det ska göras på ett resurseffektivt sätt. Vi lägger inte ett par hundra miljoner kronor om året på tv-reklam som det nog finns andra pensionsbolag som gör. Det kommer vi inte heller att göra, i stället satsar vi resurserna på att öppna nya rådgivningskontor i flera städer, säger Jonas Collet.
En av målgrupperna för kampanjen är de som redan är kunder i Skandia.
- Det är så många av våra kunder som bara använder en liten del av vår verksamhet, de pensionssparar eller har en barnförsäkring eller sköter sin privatekonomi hos oss, men de vet inte vad vi har mer att erbjuda, säger Jonas Collet.