Konsumentverket lyfter återigen frågan om att kräva skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Tanken är att försvåra för oseriös försäljning via telefon av bland annat PPM-rådgivning.
Både Konsumentverket och kommunala konsumentvägledare har i ett ökande antal anmälningar sett exempel på oseriös försäljning av allt från rakhyvlar till PPM-rådgivning. Också PTS får ta emot en hel del klagomål på oseriös telefonförsäljning av abonnemang för telefoni och bredband. Nyligen uppmärksammades att Konsumenternas försäkringsbyrå mottagit många klagomål vad gäller telefonförsäljning av PPM-rådgivning. En orsak till det ökande antalet anmälningar är oseriösa företags agerande vid telefonförsäljning. I andra fall kan företagen ha ärliga avsikter, men anlitar mindre nogräknade telemarketingbyråer, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Konsumentverket vill nu tillsammans med Post- och telestyrelsen att ett krav på skriftliga avtal införs för all telefonförsäljning. Konsumenträttighetsdirektivet, som ska implementeras i Sverige och övriga EU, lämnar en möjlighet för medlemsstaterna att införa sådana regler. Med dagens teknik menar Konsumentverket att man även kan diskutera olika former av digitala lösningar, som till exempel e-legitimation eller elektronisk signatur, för att underlätta godkännande av ett avtal.
Konsumentverket har tidigare lyft frågan om skriftligt godkännande vid telefonförsäljning. Senast i ett remissyttrande 2007.