NYHETSARKIVET
17 apr 2012 12:27
SPV inför garanti för snabba svar
Statens tjänstepensionsverk, SPV, inför nu en garanti för alla som kontaktar dem att de snabbt får svar på sina frågor. Löftena om snabba svarstider är ett led i arbetet med att förbättra servicen till kunder med statlig tjänstepension.

”Det är viktigt för oss att våra kunder vet vad de kan förvänta sig när de kontaktar SPV. Men istället för att bara beskriva vad vi har för ambitioner med vår service går vi ett steg längre och lovar att svara på kundernas frågor inom en uttalad tid”, säger Ann-Christin Nykvist, generaldirektör på SPV, i en kommentar.

Från och med nu lovar SPV att den som ringer ska få svar inom fem minuter. Skickar man en fråga med e-post eller brev ska det besvaras inom tio arbetsdagar. Man garanterar också att tjänstepensionen börjar betalas ut i rätt tid om de får in ansökan om det senast tre månader före pensioneringen och att kunderna ska få sjukpension och efterlevandepension inom en månad.

I de fåtal fall som ärendet drar ut på tiden ska kunden få en tydlig förklaring till varför det dröjer och om något behöver kompletteras innan ärendet kan göras klart.

”Vi vill att kunderna ska alltid ska känna sig väl informerade och trygga med att vi arbetar med deras ärende. Därför har vi nu också tagit fram ett verktyg och en rutin för återkoppling av ärenden som inte kan besvaras inom utlovad tid”, säger Ann-Christin Nykvist.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907