Försäkringskassan vill öka tillgängligheten för sina kunder genom fortsatt teknikutveckling och behovsanpassade personliga möten. Samtidigt vill man att de serviceplatser man har tillsammans med Pensionsmyndigheten läggs ned. Det framgår i en rapport som lämnats till regeringen.
Rapporten innehåller en analys av kunders servicebehov och ger också förslag på långsiktiga lösningar för hur Försäkringskassan vill möta sina kunder i olika kanaler. Försäkringskassans långsiktiga strategi är att fortsätta att utvecklas som en modern organisation som förstår och tillgodoser kunders behov. Samtidigt visar rapporten att det finns behov som inte kan tillgodoses genom tekniska lösningar.
I rapporten föreslås också att tjänsten Serviceplats som Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har på Arbetsförmedlingen och kommunen tas bort från och med årsskiftet.
Serviceplatserna används nästan inte alls och kunder får bättre service genom att till exempel ringa vårt kundcenter, säger Annika Berthold, chef för Försäkringskassans lokala kontor, i en kommentar.