Skandia utvecklar nu sin internetbank med ett antal nya gratisfunktioner, bland annat automatiskt registrerar all information om kundernas köp, överföringar och betalningar, analyserar den och presenterar en grafisk översikt av hur mycket pengar man spenderar på vad. Tjänsten kallas smartbank och är den första i sitt slag från en svensk bank. Det meddelar Skandia i dag.
Internetbanken innebar ett paradigmskifte för relationen mellan banker och kunder i mitten av 1990-talet. Vi tror att smartbanker, där kunderna för första gången får automatiska analyser av sin egen vardagsekonomi, kommer att innebära nästa stora språng i vad man som kund förväntar sig av sin bank. Det är bara en tidsfråga innan de andra svenska bankerna följer efter, säger Øyvind Thomassen, bankchef Skandia, i en kommentar.
Problemet är att traditionella internetbanker inte besvarar de mest centrala frågorna såsom vad man egentligen lägger sina pengar på eller hur mycket man har råd att spendera. Men ingen vill lägga onödig tid på komplicerade budgetar eller på att gå igenom vartenda kontoutdrag. Det är där smartbanker kommer in och ger dig svaret på hur mycket bilen kostar, hur mycket du lägger på mat eller var någonstans ni egentligen spenderar matpengarna, säger David Blocho, ansvarig smartbank, Skandia.
Smartbanken som Skandia lanserar nu är en beta-version som ska fortsätta utvecklas. Bland funktionerna finns automatisk översikt av inkomster och utgifter i olika kategorier såsom mat, bil och resor, möjlighet att automatiskt skapa en budget baserat på historiken från sina egna transaktioner
och möjlighet att skräddarsy egna kategorier och sin budget.