Dagens Nyheter skriver idag att Konsumentverket kräver att det blir förbjudet att ingå avtal om PPM-rådgivning över telefon. Men det stämmer inte riktigt.
Konsumentverket har den senaste tiden, som Pensionsnyheterna tidigare rapporterat om, kritiserat bolag som sysslar med PPM-rådgivning. Bland annat har två bolag, Svensk Fondanalys och Nordisk Fondanalys, förbjudits att fortsätta sin aggressiva marknadsföring. Antalet anmälningar till Konsumentverket om den här typen av bolag har också ökat successivt de senaste åren och det är ofta just marknadsföringen som anmälarna vänder sig mot.
Men att man från Konsumentverkets sida nu kräver ett förbud mot telefonförsäljning av PPM-rådgivning är inte helt sant, även om man där är positiv till ett sådant förbud.
- Det här är ett förslag som vi förde fram 2007 för första gången, innan det ens fanns PPM-rådgivare. Då gällde det aggressiv försäljning av hälsopreparat, men vi vann inte något gehör för vårt förslag. Det här är en gammal käpphäst för oss och det är fortfarande vår hållning att det ska förbjudas, men det är inte någon fråga vi lyft, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, till Pensionsnyheterna.