Solvens II-direktivet kommer att gälla framför tjänstepensionsdirektivet. Alltså kommer bara bolag som inte omfattas av Solvens II att kunna omfattas av tjänstepensionsdirektivet. Inte heller kommer Solvens II-utredningens förslag till ny rörelsereglering för tjänstepensionsinstitut att införas. Det skriver Finansdepartementet i promemorian Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensionsdirektivet som publicerades nu på eftermiddagen.
Den EU-rättsliga bedömning som görs i promemorian är att tjänstepensionsdirektivet är subsidiärt till Solvens II-direktivet. Det innebär att bara de bolag som inte omfattas av Solvens II-direktivet kan omfattas av tjänstepensionsdirektivet.
Därmed går man i promemorian emot den bedömning som gjordes i det tidigare betänkandet. Där sågs de två direktiven som alternativa och dessutom delvis överlappande. Det var också tal om att vissa tjänstepensionsbolag skulle kunna välja vilket direktiv de skulle omfattas av eller till och med att låta olika verksamhetsdelar omfattas av olika direktiv. Men så blir det nu alltså inte.
Den särskilda rörelsereglering för tjänstepensionsföretag som Solvens II-utredningen föreslagit och som innebär att enskilda företag ges möjlighet att välja mellan att verka enligt en reglering baserad på Solvens II-direktivet och en reglering baserad på tjänstepensionsdirektivet kan inte införas. Frågorna om regleringen av livförsäkringsföretagens tjänstepensionsverksamhet måste därför övervägas på nytt. Särskilt gäller detta frågorna om användandet av den s.k. optionen i tjänstepensionsdirektivet och de övergångsregler för tjänstepensionsverksamhet som föreslagits inom ramen för förhandlingarna om det s.k. Omnibus II-direktivet, skriver man i promemorian.
Understödsföreningar, alltså bland annat tjänstepensionskassor, föreslås få behålla dagens regler som baseras på tjänstepensionsdirektivet till 2017. Den långa omställningstiden är till för att kassorna inte ska tvingas in i en reglering som bygger på Solvens II-direktivet innan det är helt klart hur tjänstepensionsdirektivet ska genomföras i Sverige.
Tidigare har det varit sagt att understödsföreningarna har till slutet av 2015 på sig att ombildas. Men det förlängs nu alltså.
Den övergångstid som löper för understödsföreningar att omvandla sig till försäkringsföreningar bör mot angivna bakgrund förlängas till utgången av 2017. Det möjliggör för befintliga tjänstepensionskassor att i avvaktan på ett reformerat tjänstepensionsdirektiv fortsätta verka enligt en reglering baserad på tjänstepensionsdirektivet. När sedan ett reviderat tjänstepensionsdirektiv föreligger och ska genomföras, kan en fullständig prövning göras av hur tjänstepensionsinstitut i framtiden bör regleras i Sverige.
Solvens II-utredningen föreslog att det också framöver skulle vara möjligt för svenska företag att vara tjänstepensionsinstitut, men det tas nu bort i Finansdepartementets promemoria. Man menar att utifrån den bedömning som görs i promemorian så skulle ett sådant undantag inte ha stöd i EU-rätten varför det inte går att ha ett sådant undantag.
Solvens II-utredningens förslag till lag om tjänstepensionsrörelse kan på grund av det som nu sagts inte genomföras. I konsekvens härmed kan det inte heller införas någon möjlighet för enskilda institut att övergå från att omfattas av försäkringsrörelselagen till en ny tjänstepensionsrörelselag, skriver man.