SPP:s resultat under 2011 var 291 miljoner NOK före avskrivningar (410 miljoner kr 2010). Sämre var det under sista kvartalet, då var resultatet -14 miljoner NOK (202 miljoner NOK). Det visar Storebrands årsredovisning som presenterades idag.
Resultatet för fjärde kvartalet tyngdes av avsättningar på 27 miljoner kr för kostnader, främst relaterade till utveckling. Premieinkomsterna uppgick till 6 265 miljoner NOK under 2011 (6 418 miljoner NOK) fördelat på 2 632 miljoner NOK till garantiprodukter (3 030 miljoner NOK) och 3 633 miljoner NOK till fondförsäkring (3 388 miljoner NOK).
Nyförsäljningen ökade med 5 procent under året till 1 034 miljoner NOK 2011 (984 miljoner NOK). Främst är det den mäklade försäljningen som ökat.
SPP:s förmånsbestämda försäkring avkastade 8,6 procent under 2011 (7,1 procent).
Solvensmarginalen var 141 procent i slutet av året. Det förvaltade kapitalet uppgick till 110 miljarder NOK (107 miljarder NOK).