Riksrevisionen har påbörjat en granskning av Finansinspektionens, FI, och Konsumentverkets tillsyn över livförsäkringsbolagens information till spararna om pensionsvillkoren. Granskningen ska syfta till att undersöka effektiviteten i FI:s och Konsumentverkets tillsyn, sett ur ett konsumentperspektiv.
Riksrevisionen har precis påbörjat en förstudie. Om man beslutar sig för att gå vidare med en formell granskning kommer den att inledas efter semestrarna.
- Vi börjar alltid med att göra en områdesbevakning. Om vi hittar något som verkar intressant så påbörjar vi en förstudie för att se om vi kan bekräfta de problemindikationer vi sett, säger Jimmy Hollén, revisionsdirektör och projektledare för granskningen på Riksrevisionen, till Pensionsnyheterna.
Om förstudien visar på brister kan Riksrevisionen besluta att fortsätta med själva granskningen, som normalt tar cirka åtta månader.
- Det har varit en hel del skriverier om problem på pensionsområdet den senaste tiden och vi tyckte det skulle vara intressant att se vad FI och Konsumentverket gör i sin tillsyn på området. Vi genomförde en granskning av konsumentskyddet inom det finansiella marknaden 2006 och tycker att det kan vara dags att följa upp delar av den, säger Jimmy Hollén.
- Generellt kan man säga att pensioner uppfattas av konsumenterna som ett komplicerat område. Samtidigt är det något som berör väldigt många människor och det handlar om stora pengar, säger Jimmy Hollén.
Parallellt med den här granskningen har Riksrevisionen också tagit initiativ till en granskning av ålderpensionens tilläggsförmåner, bostadstillägg till pensionärer, särskilt bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd. Syftet med den granskningen är att undersöka om tilläggsförmånerna är ändamålsenligt utformade och administrerade för att trygga de sämst ställda pensionärernas ekonomiska standard.