NYHETSARKIVET
23 feb 2012 16:01
PPM-rådgivare fortsätter att ta betalt – trots att det går att få deras tjänster gratis
I december 2011 stoppade Premiepensionsmyndigheten möjligheten till massfondbyten på PPM:s fondtorg. Det innebar att man drog undan mattan för de företag som ägnat sig åt PPM-rådgivning. En kartläggning som Pensionsmyndigheten gjort av världen efter stoppet, visar dock att hälften av de 700 000 kunderna som valt att köpa rådgivningen fortfarande betalar för tjänsterna. Ofta helt i onödan eftersom det går att få tillgång till tjänsterna gratis. – Hälften av 700 000 forsätter med de här tjänsterna och vi får hoppas att de valt det av fri vilja och med öppna ögon och verkligen vill betala 500 kronor för den här tjänsten. Jag tror dock att många inte känner till att det har hänt något. Företagen är nämligen dåliga på att kommunicera vad stoppet faktiskt inneburit, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten till Pensionsnyheterna. Olika strategier I rapporten, som Pensionsnyheterna tagit del av, visar det sig att de olika aktörerna valt olika strategier för att möta stoppet för fondbyten. B e s l u t e t innebär ju att det inte går att göra m a s s f o n d byten mellan de fonder som finns på PPM:s torg. Två av de 18 undersökta företagen, Avanza och Nordnet, har lagt ned tjänsterna helt och kunderna ligger kvar i de fonder de hade när stoppet infördes. Majoriteten av de andra har i stället valt att flytta kundernas PPM-pengar till egna fond-i-fonder. Med den tekniken kan de placera om pengarna i fond-i-fonderna löpande, utan att de behöver kundernas inloggningsuppgifter. En nackdel för rådgivarna är att det då blir möjligt för kunderna att ta del av den rådgivning, som ligger i tjänsten, utan att betala. Det står ju vem som helst fritt att välja de här fond-i-fonderna på torget, utan att betala någon avgift. Det är dock ingenting som något av rådgivningsföretagen uppger för kunderna på sina hemsidor, enligt rapporten. Det gäller bland annat Monetar/Monyx, och Svensk Fondservice. Till den gruppen kan även räknas Advisor, Solidar och Prognosia. Enligt rapporten är det omkring 350 000 kunder som fortsätter att betala avgiften. Räknat som ett genomsnitt för avgifterna, som ligger i intervallet 400-1 000 kr, innebär det att rådgivningsbranschen fortfarande får in omkring i storleksordningen 175 miljoner kr om året på rådgivningstjänster, utöver avgifterna i fond-ifonderna. Tilläggstjänster Många företag som fortsätter att ta ut avgifter motiverar dem med tilläggstjänster i form av försäkringar och sammanställningar av sparandet. Det är dock ingenting som imponerar på Pensionsmyndigheten, som noterar att det går alldeles utmärkt att teckna försäkringarna till samma eller lägre pris direkt av bolaget If eller Salus Ansvar, som ofta är försäkringsgivare. Det är ännu lite för tidigt att avgöra vart den här marknaden ”tar vägen”. Alla företag har ännu inte berättat hur de kommer att göra. Giganten Swedbank, som hade 260 000 kunder som valt förvaltningstjänsten, har ännu inte bestämt hur man kommer att göra med avgiftsuttaget och har tills vidare endast flyttat förvaltningskunderna till sina egna fond-i-fonder.

Ur Pensionsnyheterna ANalys nr 2, 2012
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907